Elektrische fiets privé kopen of via de vennootschap?

De bestuurder van een vennootschap heeft een elektrische fiets op het oog en wil die zowel privé als beroepsmatig gebruiken. Wat is het fiscale verschil tussen een aankoop privé en aankopen via de vennootschap?

Elektrische fiets privé kopen of via de vennootschap?

De bestuurder van een vennootschap heeft een elektrische fiets op het oog en wil die zowel privé als beroepsmatig gebruiken. Wat is het fiscale verschil tussen een aankoop privé en aankopen via de vennootschap?

I.                    Elektrische fiets privé aangekocht

Wordt de fiets privé aangekocht, dan kunnen de kosten ervan meestal fiscaal niet in aftrek genomen worden. Enkel als gekozen wordt voor de aftrek van bewezen beroepskosten in plaats van het kostenforfait, en de fiets gebruikt wordt voor woon-werkverkeer, mogen de daarop betrekking hebbende werkelijke kosten van de fiets of een forfaitair bedrag van € 0,24 per kilometer in mindering gebracht worden van het bedrijfsleidersloon.

Voor woon-werkverplaatsingen met de fiets kan de vennootschap een belastingvrije vergoeding betalen aan de bestuurder, die ook € 0,24 per kilometer bedraagt. Voor de vennootschap is die woon-werkvergoeding volledig aftrekbaar en de bestuurder wordt er privé niet op belast (art. 38, §1, 14 a WIB 92). Daarnaast kan de bestuurder ook een onkostenvergoeding opnemen uit de vennootschap voor zuiver professionele verplaatsingen met de fiets, bv. naar klanten of leveranciers. Ook die vergoeding is voor de vennootschap volledig aftrekbaar en voor de bestuurder privé niet belastbaar, omdat het gaat om een terugbetaling van kosten eigen aan de vennootschap.

Er moet wel een kanttekening gemaakt worden voorzuivere werkverplaatsingen met de fiets. Daarvoor is eranders dan voor verplaatsingen met een auto of motor geen officiële forfaitaire kilometervergoeding. Het terugbetaalbaar bedrag moet dus zelf bepaald worden. Er kan daarvoor terug gevallen worden op het bedrag van de woon-werkvergoeding, dus € 0,24/km.

II.                 De vennootschap koopt de elektrische fiets

Als de vennootschap de elektrische fiets koopt (of leaset), zijn alle kosten ervan in principe aftrekbaar. Vroeger was een aftrek van 120% mogelijk voor fietsen gebruikt voor woon-werkverkeer, maar deze gunstmaatregel is afgeschaft sinds 01.01.2020. De fiets kan niet in een keer in kosten genomen worden, hij moet afgeschreven worden. Sinds 01.01.2020 moet de afschrijvingstermijn zelf bepaald worden, voordien was een afschrijving over drie jaar verplicht.

De btw op de aankoop en de kosten van de fiets kan de vennootschap echter maar recupereren in de mate dat de fiets gebruikt wordt voor zuivere werkverplaatsingen. Ook een meerwaarde bij een latere verkoop is belastbaar. Wanneer de bestuurder de fiets privé heeft, is dat echter niet zo.

De vennootschap mag de belastingvrije woonwerkvergoeding van € 0,24/km ook betalen als de bestuuder voor het woon-werkverkeer een fiets van de vennootschap gebruikt (parl. vr. nr. 443, Van den Bergh, 08.07.2020). Een belastingvrije vergoeding voor professionele verplaatsingen met die fiets kan niet, want er worden geen kosten eigen aan de vennootschap gemaakt; de vennootschap maakt die kosten immers zelf.

Gebruikt de bestuurder de fiets gratis voor privéverplaatsingen, dan geniet de bestuurder een voordeel alle aard (VAA). Bestaan die privéverplaatsingen echter volledig of gedeeltelijk uit woon-werkverkeer, dan is dit VAA bij de bestuuder niet belastbaar (art. 38, §1, 14 b WIB 92). Deze vrijstelling slaat op het volledige VAA, niet enkel op het deel ervan dat betrekking heeft op de woon-werkkilometers (Ci.RH. 242/612.802, 19.10.2011, art. 3-4) .

III.              Cijfervoorbeeld

Een bestuurder wilt een speed pedelec kopen van € 4.000 (excl. btw). We vergelijken de kosten (voor een termijn van drie jaar) van een aankoop door de bestuurder privé met een aankoop door zijn vennootschap, in vier hypotheses waarin in totaal 15.000 km afgelegd wordt met de fiets. In de eerste hypothese gaat het om 7.500 zuivere privékilometers, 6.000 woon-werkkilometers en 1.500 kilometer voor de vennootschap. In de tweede, derde en vierde hypothese gebruikt de bestuuder de fiets niet voor woon-werkverkeer en rijdt de bestuurderer 90%, 50% of 10% privé mee. Als vergoeding voor kosten eigen aan de vennootschap gebruikt de bestuurder het bedrag van de woon-werkvergoeding, dus € 0,24/km. We rekenen voor de vennootschapsbelasting met een tarief van 20% en voor de personenbelasting en sociale bijdragen op het VAA een tarief van 60%.

Bestuurder koopt de fiets privé

Woon-werk

Geen woon-werk (90% privé)

Geen woon-werk (50% privé)

Geen woon-werk (10% privé)

Wat kost het de vennootschap?

 

 

 

 

Vergoeding woon-werkkilometers

-1 440,00

 

 

 

Vergoeding werkkilometers

-360,00

-360,00

-1 800,00

-3 240,00

Nettokosten (bruto - 20% venn.b.)

-1 440,00

-288,00

-1 440,00

-2 592,00

Wat kost het?

 

 

 

 

Aankoopprijs (incl. btw)

-4 840,00

-4 840,00

-4 840,00

-4 840,00

Vergoedingen

1 800,00

360,00

1 800,00

3 240,00

Kosten privé

-3 040,00

-4 480,00

-3 040,00

-1 600,00

Kosten vennootschap + privé

-4 480,00

-4 768,00

-4 480,00

-4 192,00

Vennootschap koopt de fiets

Woon-werk

Geen woon-werk (90% privé)

Geen woon-werk (50% privé)

Geen woon-werk (10% privé)

Wat kost het de vennootschap?

 

 

 

 

Aankoopprijs (incl. niet-aftrekbare btw)

-4 756,00

-4 756,00

-4 420,00

-4 084,00

Vergoeding woon-werk

-1 440,00

-

-

-

Nettokosten (bruto - 20% venn.b.)

-4 956,80

-3 804,80

-3 536,00

-3 267,20

Wat kost het/levert het op?

 

 

 

 

VAA (aankoopprijs, incl. btw, x % privégebruik)

-

4 356,00

2 420,00

484,00

Belasting en sociale bijdragen op VAA

-

-2 613,60

-1 452,00

-290,40

Vergoeding woon-werk

1 440,00

-

 

-

Kosten (-) of opbrengsten (+) privé

1 440,00

-2 613,60

-1 452,00

-290,40

Kosten vennootschap + privé

-3 516,80

-6 418,40

 -4 988,00

-3 557,60